21 d’abril 2025
Harriet Kjært, contrabaixos en el bosc
10 d’abril 2025
Jaume Bosser, entre instruments antics



Formació en instruments clàssics
Bosser comenta que en els anys 80 volia tocar el llaüt renaixentista, però no podia comprar un. Es va assabentar que hi havia kits de muntatge:

Va fer estudis per a construir violins i violes:


Violes de mà, guitarres barroques, llaüts
Margalef s'interessa per les violes de mà, un altre dels instruments antics que han sortit del seu taller. Hi ha una exposada en el Museu de la Música, i Bosser explica que la diferència entre una viola de mà, que té sis ordres, i una guitarra barroca que té cinc, és la mateixa que hi ha entre un llaüt de sis ordres i un altre de set. A més del nombre de cordes, implica un pont més llarg, un mànec més ample i més clavilles. Res més. La caixa de l'instrument és exactament la mateixa.
A més, la viola de mà és del segle XVI, i la guitarra barroca comença a la fi del XVI i principis del XVII. Hi ha una època en què la viola de mà es passant de moda i comença a posar-se de moda la guitarra barroca. En aquests moments, els instruments de cinc i sis ordres eren iguals.
Tots dos debaten sobre segles i èpoques. Bosser insisteix que la guitarra hauria de dir-se viola, des de l'Edat mitjana a tots els instruments en forma de vuit se'n deia violes, es toquessin amb arc o a mà.

El luthier comenta que hi ha una època de molta confusió entre els segles XVI i XVII, quan conviuen els dos noms. Fins i tot hi ha dibuixos on es mostra una guitarra en forma de llaüt i la guitarra espanyola. La conversa entra en nivells tècnics amb Margalef al voltant dels tractats clàssics i les seves definicions. Comenten una obra del segle XVI que indicava les postures amb dibuixos. Editat en 1590, va ser tan pràctic que es va anar reeditant fins a mitjan segle XVIII.
Bosser: Hi ha una reedició feta a Girona escrita en català “pels nadius d’aquesta terra que no entenguin la llengua castellana”. I segurament es venia bé, perquè en aquella època els llibres valien molt i poca gent llegia.
Margalef comenta que la guitarra evoluciona de la viola de mà, a la qual li treuen cordes i la fa més fàcil per a tocar rasgueig i a partir d'aquí va evolucionant fins a arribar a ser un instrument culte. Bosser afegeix que als guitarrers els deien violers, i el gremi els tenia molt controlats. Hi havia un que tenia en l'aparador una vihuela (viola de mà) “cordada en ordre de guitarra” per a poder vendre-la per ser més popular, però va haver de demanar permís al gremi davant notari.
.jpg)
Bosser comenta que com les cordes greus sonaven molt fortes i apagades, li posaven una octava per a donar-li una mica de lluentor. És l'origen de molts instruments llatinoamericans: mariachis, charangos, ukelele.
Construir, reparar, experimentar

Comenta que pot trigar un parell de mesos a fer un cello, perquè durant aquest temps també va intercalant altres treballs. De les bigues del sostre pengen alguns motlles de diferents instruments, dels quals va comentant detalls. Aquesta és la guitarra barroca de sempre, la italiana, la bombada…
Mostra una que ha de decapar i tornar a envernissar. Carlos prepara les fotos, Bosser buida una cadira i Jaume comença a fer un petit concert d'un minut enfront de la partitura que ja portava preparada. Li agrada el so, però comenta que s'hi troba estrany perquè li falten cordes.

Fidel al seu permanent sentit de l'humor, Bosser ha inclòs en la marqueteria d’una tiorba una petita reproducció d'un personatge actual, i als qui el visiten sempre els pregunta: on està Wally? El pal de la tiorba té un intricat dibuix, fruit del treball d'una fresadora amb una plantilla que reprodueix uns dibuixos clàssics. El conjunt, l'instrument, en paraules del luthier, entra pels ulls. I sí que està Wally.

No obstant això, Bosser va provar el resultat construint un parell de llaüts de cedre, però no li va convèncer el resultat perquè al ser una fusta tova, de seguida se li feien marques: la caixa de ressonància del llaüt està fet de tires de fusta que s'apliquen sobre un motlle una per una, de la mateixa manera que aquelles barques que creuaven l'Ebre que també es diuen llaüt (llagut). La fusta no està tan estandarditzada com en el violí o la guitarra, i hi ha més on triar.
Mostra un de construït en freixe i assenyala peces de fusta de palissandre, xiprer, cirerer, faig , auró, ull de perdiu. Per a donar-los la forma bombada utilitza la calor de l'estufa de llenya que regna en un costat del taller i una peça de ferro amb la curvatura apropiada. A l'estiu l'estufa resta apagada, i fa servir un motlle que s'escalfa amb electricitat.
Va indicant parts de diferents instruments que esperen en les zones de treball del taller, i comenta que si té tants instruments a mig fer és perquè l’ajuda la seva filla.

.jpg)
Tapes, barres, ventalls.

Fa temps va poder examinar algunes guitarres de F. Sanguino i va comprovar que les barres interiors són petites i només abasten una part. Va voler aprimar la tapa sense que se li deformés i mantingués un so net.
Bosser: La gran diferència entre el llaüt i la guitarra clàssica, és que la guitarra té tot el lòbul inferior com una membrana que puja i baixa. Tots els barratges de Torres i dels altres, són maneres de continuar tenint aquesta membrana lliure. En les guitarres romàntiques franceses si que hi ha barres en l'altre costat, però fan el so més apagat.

Comenta que en el Museu de la Música té una guitarra barroca anomenada la Guitarra dels Lleons, i que un guitarrista barroc dels d'avui li va comentar que no la usaria per a concerts perquè sona poc.
Fustes, notes
Parlant de tallar fustes, comenta que el cedre és més fàcil que el pi, perquè aquest té vetes toves i dures, i pot arribar a fer “graons”. Crec que el cedre acabarà triomfant perquè és més fàcil de treballar. Fins i tot a les Ordenances de Toledo de principis del segle XVII es deia que les violes de mà (vihuelas) han de ser amb sòl i coll de pi i tapa de pi avet. Usaven pi de Conca, uns arbres descomunals i completament rectes, que tenen les vetes en línia, que per a les guitarres és fantàstic. Ho portaven pel riu.

.jpg)
Comenta que Xavier Díaz tenia una guitarra amb la tapa de cedre que havia fet un australià i que tenia una gran potència, però el seu so no tenia riquesa: Jo comparo el so de les guitarres amb el gust del vi: et conviden a un vi que no saps que és caríssim, però només amb el primer glop ja notes unes aromes i un gust i saps que ha de tenir alguna cosa. Quan beus un d'un tetrabrik també saps que no té gran cosa.


El so que jo aconsegueixo en els meus instruments no és únic. Una altra gent que apliqui els mateixos criteris obtindrà resultats molt similars.

Petit concert de Jaume Margalef amb una guitarra barroca de cinc ordres: 5- Preludi de J.S.Bach
Reportatge fotogràfic complert: Jaume Bosser
16 de març 2025
Manel Barcons i el Museu de la Música
El que jo faig aquí no és un taller com els altres, jo preparo les peces perquè puguin tocar l'endemà i després les torno al seu estat original. Jo vaig entrar en el museu perquè feia guitarres, tenia el taller a Massanes. Treballo aquí tot el dia, després haig de pujar a Massanes: menjar, família, filla… i el taller es ressent, vaig fent coses per encàrrec.
Persona dinàmica i molt comunicadora, la seva formació científica l’impulsa a comprovar-ho tot. Camina pels quilòmetres de passadissos del museu mostrant les col·leccions, els objectes singulars i explicant que la moqueta vermella present en tots els sòls i moltes parets vol donar al visitant la sensació d'estar caminant per l'interior d'un estoig d'instruments.
I comenta el que
comporten les modes: van haver de restaurar completament una viola de gamba
perquè Jordi Savall va tornar a posar de moda la música barroca. I encara que sigui modes passatgeres, a
nosaltres ens van bé per a reviure col·leccions que teníem una miqueta
arraconades.
Tocar una guitarra històrica
Obre la gran vidriera que protegeix les guitarres i comenta que a aquestes peces no se'ls ha fet res perquè no estan en ús. El museu té uns 3.000 instruments, i d'aquests, uns 500 exposats, els altres estan en reserva. I en total, hi ha uns 30 o 40 que puguin funcionar. No es poden restaurar tots per una qüestió pressupostària, i perquè també es perdria molt del seu ser original. Potser quan s'hagi avançat molt en tècniques i coneixements es podran restaurar, avui dia no és possible.
Jaume afegeix que aquest és el motiu pel qual es feien les cordes tan llargues: el sobrant s'enrotllava com un petit cabdell en un extrem, i a mesura que s'anava trencant s'anava desenvolupant. Van comentant detalls i anècdotes, posant noms propis a les guitarres del museu mentre la música ambiental plena l'espai i Carlos no deixa detall sense foto.
I després ve el detall màgic, quan Manel li cedeix a Jaume una guitarra de 1806 perquè la toqui. I Jaume improvisa una peça d'uns minuts. Manel comenta que aquesta guitarra s'utilitza per a activitats del museu, és coneguda com “La guitarra dels Lleons”, amb la qual es va gravar el CD de Xavi Diaz Latorre: Quan es va pensar a fer el CD d'instruments de corda del museu, van venir Xavi Díaz i Jaume Bosser per a veure quines guitarres es podrien usar. Les van tibar, van mirar les esquerdes i l'estat de la fusta d'unes primeres 20 guitarres seleccionades. De la qual estàs tocant li va agradar el so, però trastejava molt i feia un soroll metàl·lic. Hi ha peces que es construeixen d'os, però en aquesta no hi ha, perquè el constructor va pensar que si tot el so partia d'una peça metàl·lica, la reixeta també havia de ser metàl·lica.
Manel va mostrant els cossos de les guitarres en exposició, i va assenyalant les esquerdes producte de l'ús, de l'encongiment de la fusta, de la tensió de les cordes. El Museu procura mantenir una temperatura constant, però a l'estiu hi ha pujades, les variacions per les visites... o que s'espatlli una màquina i no es recordin d'avisar fins que veiem els termòmetres disparats.
Peces delicades
Hi ha una guitarra molt deteriorada. Manel comenta que les marques que es veuen al voltant de la boca són de les mans de l’intèrpret, la petjada dels seus dits. I quant al mal estat de la resta, hi ha una teoria que parla de les vetes de la fusta. Entre les vetes hi ha una part més tova i de color més clar, que és la que esmorteeix el so. En teoria, el vernís serveix per a unir les dues parts dures, però a més la seva gran feina és de protecció. Quan desapareix tot el vernís, la pols va a la fusta i és més difícil netejar-la. Per la decoració que té aquesta guitarra, creiem que degué ser per a unes noces. Encara es veuen dos anells, uns ocells, un paisatge bucòlic, sembla una església al fons. Probablement era una guitarra de senyoreta i va ser un regal de noces. Amb el temps, tota aquesta decoració s'ha anat esborrant.
Jaume nota que falta una corda que hauria de ser doble. Manel comenta les diferències sobre l'afinació espanyola i la italiana i les cordes dobles i les senzilles (primes). Manel li ofereix tocar uns concordes amb una guitarra Torres i que l'ha d'afinar a 4,15, per al que li mostra un afinador que té en el seu mòbil. Després d'uns minuts, Jaume la retorna amb un sospir emocionat: Té un so molt bell.
Manel somriu i comenta que quan t'acostumes, fins i tot se li pot treure més volum, i que probablement la gent que tenia aquestes guitarres havien de viure molt bé i els instruments estaven molt ben conservats. Ara, que té dos-cents anys, la fusta està molt seca, vibra molt més i pot treure molt més so.
Els noms propis de les guitarres
Parlen de guitarres bones però noves, que no han tingut molt d'ús i els falta vida, d'unes altres que tenen el nom però ja no han sortit de les mans dels fundadors, sinó dels seus tallers. De Ramírez, García, Pagés, Torres. Parlen de l'escola madrilenya i Jaume comenta que són peces fetes per a mans grans. Parlen de les Estruch i les Picado, que tenen dues etapes diferents entre els seus orígens i les actuals.
Manel comenta divertit que Picado es va jubilar, va decidir donar la volta al món i va cedir el negoci als dos empleats que havia tingut tota la vida, que van mantenir el nom i el bon fer, encara que ja no era el mateix: Ara és una fàbrica, segueixen a Berga, encara que tota la part que sona està feta a mà. Jo li compro molta fusta, i quan necessito fer alguna cosa de màquina, per exemple, posar els cèrcols, ells tenen una que ho fa en un moment i jo em passo un dia sencer amb un ferro calent. Els hi porto, li compro unes fustes, i em prenc un cafè mentre me'ls torcen bé i no els afecta el so.
Continuen conversant de tensions de cordes, ordres i d'afinacions a l'octava, i de les formes que tenien en origen per a aconseguir major volum de so. De trasts mòbils per a una afinació temperada, per a moure'ls de lloc segons la música que toquessin. Manel comenta que els trasts avui estan col·locats a una distància mil·limètrica, però alguns segles enrere era molt més irregular per a aconseguir els acords que necessitaven.
Manel treu una Torres del seu espai perquè Jaume toqui, ell es preocupa perquè els botons de la seva camisa puguin ratllar-la, i Carlos improvisa un protector ocult amb un mocador perquè la guitarra no pateixi. Manel somriu i assegura que a les guitarres també els va bé tocar-les, que sonin, encara que tot el que hi ha exposat són instruments únics, i tocar-les implica un desgast.
Manel la guarda mentre comenta que només és de cartró la tapa del fons i els cèrcols. Jaume coordina amb Carlos unes fotos a les clavilles antigues, molt diferents de les actuals. El luthier apareix amb una guitarra que mostra una enorme esquerda, i assegura que és per un tornavís. La boca de la guitarra té en el seu interior un cilindre metàl·lic que l'envolta i va cap al fons, que asseguraven que afavoria el so dels greus.
Amb un somriure indesmaiable i un to de veu baix, va desgranant anècdotes, detalls, restauracions i coneixements mentre Jaume està absort tocant la Torres. Manel explica que abans de permetre que es toqui una determinada guitarra, ell observa com es desenvolupa el músic amb un instrument normal. I per això permet que Jaume interpreti en una Torres, una Pagés…
Evolució històrica
Jaume explica que el so és una longitud d'ona, que té una freqüència, que els harmònics fan ones molt completes, plenes de petites ones, i la persona sent moltes notes i té una sensació de més sonoritat. I tots dos van repassant detalls de les grans sagues de luthiers de guitarres, de mestres i alumnes, de Cadis, Banyoles, Porqueres, Barcelona. I se segueixen els noms propis: Fleta, Camps, Estruc, Simplicio, Picado.
La singularitat de l'escola catalana és la manera de construir-la: el mànec s'enganxa en la tapa. Manel comenta que ell va aprendre a construir guitarres a l'escola de Ricard Segura a Terrassa.
En una de les vitrines reposa el violí Gaudí que Guillem Gecubi va construir en homenatge a l'arquitecte. Manel l'obre perquè Carlos li pugui realitzar una sessió fotogràfica des de tots els angles. I mentre van fent-se les fotos, el luthier insisteix en la bellesa de l'instrument.
Familia dels instruments de corda
Després la conversa passeja per les violes de gambes, l'evolució dels instruments, el gran canvi de 1714 cap als violins, les violes queden en desús i augmenta el dels cellos i violins. I apunta un detall per als no experts: són de famílies diferents, i la gran diferència entre les violes i els violoncels és el nombre de cordes: sis elles i quatre ells. I els trasts. La passió per la música els mou a solapar-se en els comentaris sobre cada detall, les diferències, les evolucions, i Manel, sempre de bon humor, somriu dient que com no hi havia tele, alguna cosa havien de fer…
I Manel contínua comentant i demostrant una memòria enciclopèdica per recordar fins i tot la data de naixement de cada instrument. Recorda que la gent de 1650 tenia una esperança de vida de 30 o 35 anys, treballaven sense llum elèctrica, sense instruments, amb espelmes, feien peces i marqueteria… algun d'aquests instruments és l'obra d'una vida, literalment. A més, alguns processos simples els deixaven en mans d'esclaus, centenars d'hores...És la nostra història.
Jaume assenyala una viola dona braccio, i Manel va assenyalant els punts de les peces d'una època en què tots els detalls comptaven: volutes, marqueteria… comenten que avui dia també es podria fer, però que ja no es valora aquest treball. En el seu temps, era el treball d'un gran artista, encarregat per algú de la noblesa.
Manel comenta que les guitarres no són simètriques per dins per a aconseguir greus i aguts, i en moltes ocasions, tampoc són mil·limètricament simètriques per fora. En les violes, hi ha una barra harmònica a l'interior que està a un costat.
Mostra un clavecí i comenta que només hi ha tres com aquest en el món, i aquest és l'únic que està en ús: ha fet més de seixanta activitats, perquè ho demanen molt, és l'època de Bach, que tocava instruments de Fleischer.
Reparacions, restauracions, recanvis
Segueixen les anècdotes mostrant un instrument restaurat que originalment tenia les tecles d'ivori, i com ara està prohibit, s'han fabricat amb proteïna de llet. Jaume apunta: és per la textura, perquè es llisquin bé els dits. Es feien de fusta amb una làmina d'ivori.
Manel mostra un claviorgue al qual originalment li faltava una peça. Es va construir aquí seguint els plans d'un altre que hi ha en un museu de Nova York. A ells l'òrgan no els funciona i tenen dues espinetes. El nostre especialista va anar al museu i va treure els plans. És un clavicèmbal en petit.
Entre les curiositats a petita escala, mostra una pua feta del càlam d'una ploma d'ocell, i que usa com a “moll” un pèl de senglar. I comenta que el luthier Joan Martí, que sempre vol reproduir fidelment l'antic en els treballs que realitza per al museu, passejava sovint pel zoo per a recollir les plomes que li caiguessin a un tipus determinat d'ocells. I tenia un pacte amb els caçadors del Montseny perquè li guardessin pèl de senglar.
Tots dos comenten que els grans experts no solen ensenyar els seus coneixements, moltes vegades perquè els exigeix massa temps, i tota aquesta experiència es perd amb ells. I com a anècdota, els imitadors. Hi ha molts tallers imitant les guitarres Torres, i es van citar tots en 2017 a Badalona. En aquesta línia, Manel va comentar que hi ha una voluntat de fer un sampler, amb gravacions de sons que s'activin en prémer la corda o la tecla, amb idea de reproduir el so de l'instrument sense haver d'usar l'original.
Té les seves sorpreses: un procés d'embutxacat al qual se sotmeten totes les peces que arriben al Museu, per donació o per compra. En paraules de Manel: és un procés d'anòxia, es fiquen en una bossa i se'ls treu l'oxigen per a eliminar corc i altres bestioles. I mostra una banqueta de seient que va arribar amb un harmònium, i ara dorm en una bossa termosegellada sense aire. Tot el que tingui material orgànic és susceptible de portar algun inquilí. Segons el que sigui s'embutxaca al buit o es fumiga.
Recorrent els laberints interiors del museu Manel ens condueix a la sortida, on Carlos fa la foto de grup deixant la càmera… en una banqueta de piano.
-------------------------
Jaume Margalef va tocar la obra Torija, de Castillos de España, de F. Moreno Torroba. Va fer servir la guitarra l'Havana de Francisco Pagés, construida a 1837. Va pertànyer a Victoria de los Angeles i va ser restaurada per Jaume Bosser. Per sentir el concert: 3- Torija -Castillos de España
També va fer uns acords amb una Torres del s. XIX: 4- Torija - Castillos de España
Per veure el reportatge fotogràfic complert: Luthier Manel Barcons